dinsdag 18 januari 2011

Day 3..

Toen ik gisternacht in bed lag kwam de klap in een keer.. Ik ben in Azië!

Ik bleef maar denken over de dingen die ik had meegemaakt , want voor zover ik ze hier normaal bevind, is deze cultuur eigenlijk abnormaal voor de doorsnee westerlingen.

Het drukke verkeer, de armoede, de smerigheid.. Ik wist wel dat het in meerdere landen van Azië zo was, maar had het eigenlijk niet zo extreem in Nepal (kathmandu) verwacht.

Wat mij eigenlijk het meest benauwd, is dat het bijna niet mogelijk is om met de bewoners van Kathmandu een normaal gesprek aan te gaan. Ze zijn zo gefocust op geld verdienen aan de toerist dat er bij elke benadering, of zelfs al bij oogcontact gevraagd word of je iets wil kopen, of je een taxi wil, of je een guide wil, of je hasj wil, of je melk voor de zielige baby wil kopen, en of je überhaupt gewoon wat “money”wil geven..

Maarja, Kathmandu is een grote stad, en omdat er veel armoede is, moeten ze wel op een een of andere manier hun geld verdienen. En geloof mij, er lopen hier genoeg toeristen rond die wel graag als koning van het land benaderd willen worden, en die het liefst al hun geld onmiddellijk uitgeven in de winkeltjes…

Je begrijpt wel dat ik niet zo makkelijk wakker werd vandaag.. Mijn energie was ook echt niet optimaal. Toch ging ik met veel zin naar swayambhunath, of beter genoemd: The monkey temple..

Het was een lange wandeling, tot Han zei: kijk, nu kan je de tempel zien!

Heel in de verte op een-mijlen-hoge berg stond een mooie stupa. We moesten een ontelbaar aantal traptreden omhoog, maar het was echt prachtig!

Na swayambhunath zijn we weer naar de budhanath stupa geweest (de grootste stupa van Nepal). De stupa werd volop versierd met lampjes, en nog veel meer vlaggetjes bij degene die er al hingen.

Morgenavond is het volle maan, en is er reden en sfeer genoeg om bij de stupa een “budha-celebration” te vieren.. Wat het precies inhoud zien we morgen.. :)


Namaste, Amber


P.s Donderdag vertrekken we naar Phokara voor een paar dagen, en als het goed is krijgen we dan een hele andere kant van Nepal te zien.. :)

3 opmerkingen:

  1. hee liefje,
    niet teveel nadenken hoor! Dan slaap je alleen maar slecht..:) ik zie trouwens ontwikkeling in je foto's! Mooi hoor.. en hebben jullie het samen lekker?
    kus kus, mams

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Amber,

    Prachtig je op deze manier te kunnen volgen en wat een schitterende foto's!! Veel genieten!!

    Liefs,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey lief, Vindt t ook echt heel fijn om te lezen en je mooie foto's te zien!
    Tis net alsof je alleen aan t reizen bent, zonder Han...;-)
    Geef hem een dikke kus van me.
    Het is eigenlijk niet te geloven en niet te bevatten hoe anders het kan zijn op een/dezelfde wereld...
    Reizen is zoiets moois en kan te gelijkertijd zo moeilijk (te bevatten) zijn.
    Ben wel echt onder de indruk van hoe goed je het al onder de knie hebt, echt MOOI hoor!!!
    Hier gaat alles goed met Tjesse en mij, lekker mannen onder elkaar.
    Merk wel dat als ik hem ergens drop dat hij echt blij is om we weer te zien en lekker met me naar huis te gaan!
    Dan gaan we eerst lekker gek doen met z'n tweeën en daarna lekker chillen..
    Wat een lieve jongen hebben we toch echt niet te geloven!! ben zo trots op hem.
    En ben ook echt heel trots op jou dat jij de stap hebt gezet om te gaan en het dan ook nog zo aan te pakken, echt de Amber waar ik verliefd op geworden ben..

    HVJ,

    XXXX

    BeantwoordenVerwijderen