zondag 16 januari 2011

Kathmandu

Toch een beetje een lang verhaal voor mijn doen.. Hoop meegemaakt:


De vliegreis verliep eigenlijk perfect, het enige probleem was mijn angst om te vliegen.

Enfin, na een lange, lange, lange reis met kleffe handjes, zonder slaap, en elke seconde denkend dat we zouden neerstorten, lande ik eindelijk veilig op Kathmandu airport.

Na een uur wachten in de rij voor de douane, en daarna nog een uur op de bagage, kwam ik dan eindelijk echt door de uitgang. Tussen alle schreeuwende en toeterende (nepalese) Indiƫrs stond Han al trouw een aantal uur op mij te wachten.

Ik kon de Himalaya duidelijk zien, en rook de heerlijke geur van dit prachtige land, echt een geweldig gevoel. In de rit van het vliegveld naar ons hotelletje (ongeveer een half uur rijden ) realiseerde dat mijn vader gelijk had: Kathmandu is werkelijk de meest smerige stad van de wereld. Overal waar het maar kan word vuil gestort. Er rijden extreem veel auto’s, brommers, en andere voertuigen op straat. Deed me een beetje denken aan IndonesiĆ«. De smok is trouwens vandaag na een hele dag wandelen echt niet meer om te harden voor mijn longen, ik zal dus net als de helft van de bevolking in Kathmandu met een mondkapje moeten gaan lopen.

Vandaag:

Vroeg opgestaan na een heerlijke 12 uur slaap! Lekker ontbeten met een goeie bak koffie erbij (moeilijk te vinden hier, maar Han weet de hotspots). Rond tien uur vertrokken we naar Durbar square, om aan ons thema van deze dag "sadhoe's fotograferen" te beginnen.

Na de Durbar square volgde de hindoe tempel: Pashupatinath (erg groot en welbekend in Nepal)

"weten wat een Sadhoe is?" http://nl.wikipedia.org/wiki/Sadhoe

Dit is het resultaat geworden










Zoals je waarschijnlijk al ziet staan deze oude mannen wel erg vrolijk (zelfs met peace signs) op de foto.. Dit zijn namelijk nep sadhoe's, betergenoemd: sinterklaasjes. Deze Sadhoe's maken zich elke ochtend zo mooi mogelijk op om voor wat rupies door touristen gefotografeerd te worden. Wat ze niet weten is dat wij hun grote geheim wel kennen, erg grappig! Iig een mooie oefening om even in te komen.


Anyway, de tempel Pashupatinath is niet alleen een hindoe tempel maar ook, zoals wij dat zouden noemen "crematorium", maar dan grootschalig en buiten. Ik heb vandaag voor het eerst in mijn leven twee dode mensen verbrand zien worden. Heel vreemd, maar het voelde eigenlijk heel normaal, niet zo dramatisch als in Nederland. Tuurlijk wel verdriet van de familie, maar ook heel mooi dat het op deze manier kan.



Als het lijk gewassen is in deze heilige rivier, wordt het gedragen naar het plateau waar ze het zullen cremeren. Als dat gebeurd komen de straat jongens te voorschijn om de gedumpte sieraden van het lijk uit de rivier te vissen. Ze gaan werkelijk over lijken. Vreemd, maar t is erg realistisch..


Nog wat foto's van DE Stupa e.d.

Oja, het was vandaag ijskoud, warm, heet, bewolkt, en daarna regen.. :) Ook nepal lijdt aan de klimaatveranderingen vrees ik..
Ok, it's a rap, morgen weer een nieuwe dag met nieuwe belevenissen!

Namaste! Amber

2 opmerkingen:

  1. Mooie foto's Am! En een leuk verhaal erbij! Fijn om dat te lezen....
    geniet maar, enne: je weet nu dat het vliegtuig niet neerstort!
    liefs, Mams

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt SUPER mooie foto's lief!!
    En een goed verhaal, moet je wat mee doen..;-).
    Op naar de volgende kan niet wachten..
    (Ga ik toch nog lezen)

    We zijn vandaag naar t kinderboerderij geweest en heb Tjesse daar 'los gelaten' en dat dat ging ie ook echt LOS!! was echt zo grappig om te zien!
    daarna schreeuwend eruit en hebben we bij t pannenkoekenhuis nog wat bij gekletst onder een kop koffie en een koekje.

    Tjesse staat naast me en wil met man en macht nu ook typen..
    Hij heeft net al z'n Hutspot naar binnen gewerkt en begint alweer de stuntman uit te hangen dus.... jaja hier komt ie.......tijd voor BAD..!!!
    Hij heeft nu alle kussens, speelgoed, en al het ander wat los ligt op de grond gegooid en kijkt al weer om zich heen van wat nu... dus ik ga rennen...

    Ps; ik zei tegen hem dat ik ging koken en heeft een aantal keren koken gezegd..haha..

    Dikke kus.

    Love you, en geniet van t moment..!

    Tjesse & Jody.

    BeantwoordenVerwijderen